IAI-JUTSU/ IAI-KEMPO/ IAI-DO

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ιαπωνικών Πολεμικών Τεχνών συνεργαζόμενος με την Dai Nippon Butoku Kai (DNBK), αναπτύσσει το Enshin-Ryū iai-suemonogiri-kempō

ENSHINRYU

kukishinryu.2Οι ρίζες του enshinryu μας οδηγούν στην Αυτοκρατορική αυλή του 15ου αιω. Χαρακτηριστικό του enshinryu είναι οι ταχύτατες και προς όλες τις κατευθύνσεις άμυνες εναντίον κοντινών επιθέσεων.

Κεντρική μορφή στο Enshinryu iai suemonogiri kempo, ήταν ο Hayami-Naga-Mon-Mori-Enshin ο οποίος ήταν μέλος της προσωπικής φρουράς του Αυτοκράτορα Ogimachi κατά την περίοδο Sengoku. Δίπλα στον Enshin ξεκίνησε εκπαίδευση στο kumiuchi-jutsu ο Gami-Sakon-Sho-kan-Nagamasa ο οποίος είχε εκπαιδευτεί στην Γιαπωνέζικη σπαθασκία από τον πατέρα του Inugami-Heiko-Nagasugu.

Πιστεύεται ότι ο συνδυασμός των διδασκαλιών του Enshin μαζί με τις γνώσεις της «οικογένειας» Inugami έδωσε τα πρώτα χαρακτηριστικά στοιχεία της τέχνης Enshin-Ryu.

Kobashi sensei

Κατά τον 19ο αιω, ο  Kobashi Sho Bei βασιζόμενος στις άοπλες τεχνικές μάχης tai-jutsu της «οικογένειας» Enshin-ryu και του σπαθιού βασισμένες στο Shindo Munen Ryu τις καλλιέργησε και τις ανέπτυξε σε αυτό που πλέον γνωρίζουμε ως Enshin Ryu Iai Sueomonogiri Kempo. Η τέχνη εμπλουτίστηκε με «μοντέρνες» τεχνικές οι οποίες προερχόντουσαν από έξι άλλες παραδοσιακές σχολές δίνοντας έμφαση στα γρήγορα και αποτελεσματικά giri (κοψίματα). Παράλληλα (η τέχνη) διαμορφώθηκε έτσι ώστε οι εκπαιδευόμενοι να μπορούν να την καλλιεργούν στο σύνολό της αποκομίζοντας τα οφέλη της εκπαίδευσης σε μία νέα εποχή όπου οι μονομαχίες σπαθιστών είχαν περάσει πλέον στην ιστορία.

EnshinRyuΤο enshinryu περιλαμβάνει jujutsu, iai και suemonogiri και ο συνδυασμός αυτών των τριών (γνωστός ως san gusoku) ολοκληρώνει την τέχνη. Οι εκπαιδευόμενοι στο Enshin-Ryu θα πρέπει να καλλιεργούν και τις τρεις παραπάνω μορφές τεχνών όπως ακριβώς γινόταν στις παραδοσιακές σχολές (koryu bugei).  Στην σύγχρονη εποχή βέβαια παρατηρείται ότι οι τεχνικές αυτές (όπως και άλλες των παραδοσιακών σχολών) έχουν τροφοδοτήσει τη δημιουργία ξεχωριστών σχολών αντικείμενο των οποίων είναι μία συγκεκριμένη τέχνη (όπως jujutsu, iaijutsu, κλπ) γεγονός το οποίο αποκλίνει από την σκέψη του Enshin-Ryu Iai Suemonogiri Kenpo.

Τέλος, στο Enshinryu (όπως και σε κάθε παραδοσιακή σχολή koryu bugei) ύψιστης σημασίας θεωρείται η εξάσκηση στο ken-jutsu (στην Ιαπωνία το ken-jutsu κατέχει ίσως την υψηλότερη θέση στο οικοδόμημα της πολεμικής γνώσης). Δίχως την εξάσκηση στο ken-jutsu (η οποία ολοκληρώνει μία μεγάλη σειρά εξάσκησης σε άλλες τέχνες και τεχνικές) ο δρόμος του Bushido θεωρείται ελλιπής.

tanaka_cutting_testΤο enshin-ryu iai περιλαμβάνει 42 kata και το κάθε ένα από αυτά έχει 18 διαφορετικές επί μέρους εκτελέσεις (henka). Έτσι το σύνολο των εκτελέσεων ανέρχεται στις 756 κάνοντας το enshin-ryu ιδιαίτερα απαιτητικό και πολύπλοκο όπως εξάλλου και κάθε παραδοσιακό bugei.

Τα επίπεδα γνώσης διαχωρίζονται στο shoden, chuden, okuden & kaiden τα οποία έχουν κατανεμημένα τα παραπάνω katas ανάλογα φυσικά με τον βαθμό δυσκολίας τους.

ΕΙΔΙΚΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ

Suemonogiri

Για πολλές σχολές iai οι λέξεις suemonogiri και tameshigiri είναι συνώνυμες. Κάτι τέτοιο όμως είναι εντελώς λάθος διότι το tameshigiri αναφέρεται στη δοκιμή του σπαθιού (σχετικά με την ποιότητα της λάμας, την προεργασία του μετάλλου, την κοπή του, κα). Για την εκτέλεσή του χρησιμοποιούνται  δεμάτια bamboo ή άλλα αντικείμενα δοκιμής τα οποία όμως πρέπει προηγουμένως να σταθεροποιηθούν.

Οι υψηλόβαθμοι bushi δεν ασκούντο στο tameshigiri αφού ήταν μία διαδικασία δοκιμής του σπαθιού. Για τους bushi υπήρχε το suemonogiri το οποίο ήταν αποκλειστικά δοκιμασία της ικανότητας του σπαθιστή και μόνο. Το suemonogiri εκτελούνταν σε bamboo (διαφόρων διαμετρημάτων) τα οποία δεν σταθεροποιούνταν πουθενά και έτσι ο bushi έπρεπε να το κόψει με ταχύτητα και σωστή γωνία πριν αυτό αρχίσει την ελεύθερη πτώση του στο έδαφος. Σε ακόμα ποιο δύσκολες δοκιμασίες το suemonogiri δεν εκτελούνταν με σπαθί katana αλλά με wakizashi (και χειρισμό με ένα χέρι) ή ακόμα ποιο δύσκολα σε θέση seiza.

Reishiki

Το ακολουθούμενο ιεροτελεστικό έναρξης και λήξης οποιασδήποτε εξάσκησης/επίδειξης του enshinryu (αλλά και όλων των άλλων παραδοσιακών σχολών bugei). Το reishiki όλων των γνωστών σχολών διαμορφώθηκε κυρίως παράλληλα με την γέννηση και ανάπτυξη του Κώδικα Bushido όπου η έννοια του πρωτόκολλου και της εθιμοτυπίας κατείχαν υψηλή θέση στο τρόπο ζωής των bushi.

Nito-ken

Oι τεχνικές με δύο σπαθιά. Στο δεξί χέρι φέρεται το μεγαλύτερο και στο αριστερό το μικρότερο από τα δύο. Η τεχνική nito-ken πιστεύεται ότι είναι πάρα πολύ αρχαία για τους Ιάπωνες. Συναντάται ακόμη και μέσα στα κείμενα του kojiki, όμως την καθιέρωσε ο Miyamoto-Musashi-No-kami-Υoshimoto παππούς του φημισμένου σπαθιστή Miyamoto Musashi. Ο Υoshimoto μαζί με έναν ιερέα shinto (το όνομα του οποίου δεν αναφέρεται πουθενά διότι ανήκε σε ομάδες ninjutsu) διαμόρφωσαν από κοινού την τεχνική της σχολής Enmei-Ryu η οποία ήταν η πρώτη που εισήγατε το nito-ken.

Ο Miyamoto Munisai (πατέρας του Musashi) εκπαιδεύτηκε από νωρίς στο Enmei-Ryu και στη συνέχεια διαμόρφωσε το Tori-Ryu το οποίο επίσης είχε έντονη τη χρήση του nito-ken. Έκτοτε το nito-ken υιοθετήθηκε από αρκετές σχολές όπως το  Tetsujin-Ryu, Muso-Ryu, Niten-Ichi-Ryu, κα.

Kumiuchi-kenpo

Συνδυασμός γνώσης και μάχης με σπαθί και παραδοσιακό jujutsu. Η εφαρμογή του κυρίως αφορούσε το πεδίο της μάχης όπου οι μαχητές αντί να «τραβήξουν» το δικό τους σπαθί εξασκούντο στην προσέγγιση του αντιπάλου με τη χρήση υψηλού jujutsu και στη συνέχεια χρησιμοποιούσαν το δικό του σπαθί εναντίον του.

Shini-shozoku

H λευκή ενδυμασία (λευκό gi και hakama) την οποία έφερε ο samurai πριν την εκτέλεση του sepuku.

Kaishaku

O ρόλος/πράξη που αναλάμβανε ο ποιο στενός συγγενής του samurai που εκτελούσε sepuku.

Kariginu & montsuki hakama

Eνδυμασίες samurai οι οποίες επιλέγονταν αναλόγως της επισημότητας ή των περιστάσεων.

Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ιαπωνικών Πολεμικών Τεχνών αναπτύσσει το Enshin-Ryu iai-suemonogiri-kenpo ως μέλος και συνεργάτης της Koden Fuhshi Muso Kai κάτω από τον έλεγχο και δικαιοδοσία του Tanaka Fumon Soke (22ου Αρχηγού του Enshin-Ryu).

IAIJUTSU IAIDO